Jak ważna jest aktywność fizyczna? Zalety ćwiczeń siłowych.

Po co nam aktywność fizyczna?

Organizacje propagujące prowadzenie zdrowego stylu życia rekomendują codzienną aktywność fizyczną, jako konieczny element, który ma nam zapewnić wieloletnią sprawność fizyczną i dobrą kondycję umysłu i ciała.

Brak aktywności fizycznej jest przyczyną lub jedną z przyczyn wielu poważnych dolegliwości, z jakimi mamy do czynienia w obecnych czasach. By ich uniknąć dorosły człowiek powinien poświęcić na aktywność fizyczną ok. 150 minut tygodniowo. Czyli powiedzmy 20 minut codziennie lub 30 od poniedziałku do piątku pozostawiając sobie weekend na odpoczynek.

Słysząc to, myślimy sobie, że z całą pewnością jesteśmy aktywni tyle czasu, a nawet dużo więcej. Przecież pranie, sprzątanie, zakupy, spacer z dzieckiem, to całe godziny aktywności. Jednak nie tylko ruch o umiarkowanej intensywności ma znaczenie dla naszego zdrowia. Konieczny jest także ten o wysokiej intensywności i powinien on stanowić co najmniej 75 minut w tygodniu.

Ważne są także ćwiczenia wzmacniające mięśnie, które dla dobrej kondycji powinniśmy wykonywać co najmniej dwa razy w tygodniu.

Nasze codzienne zadania zawierają w sobie zarówno ćwiczenia aerobowe (spacer z dzieckiem, sprzątanie) jak i siłowe (dźwiganie toreb z zakupami, noszenie dziecka). By jak najdłużej móc cieszyć się sprawnością i bez problemów te czynności wykonywać, należy wzmacniać mięśnie dodatkowymi treningami, które zadbają o wzmocnienie wszystkich partii ciała, wtedy wspierać będą te używane podczas codziennych obowiązków.

Są rożne rodzaje ćwiczeń i treningów, które w różny sposób wpływają na nasze ciało i umysł.

Jednak to interwały, które można stosować przy bieganiu, fitnessie oraz ćwiczeniach siłowych i wielu innych uważane są za najskuteczniejszych pogromców tłuszczu. Mają za zadanie podkręcić metabolizm do maksimum oraz zapewnić spalanie tkanki tłuszczowej nawet wiele godzin po treningu. Te ćwiczenia o zmiennej intensywności mogą trwać nawet 20 minut jednak ze względu na swą intensywność nie są dozwolone dla każdego.

Ćwiczenia siłowe, są interwałami ponieważ serie wytężonej do maksimum pracy mięśni przerywane są krótkimi przerwami. Są często uważane za konieczne dla osób, które chcą zmienić swoją sylwetkę, by przypominała jakiegoś superbohatera z filmu, jednak to mylne postrzeganie treningu siłowego.

Bez obaw, kobieta nie zmieni się w robokopa.

To wcale nie takie łatwe, by wyrzeźbić mięśnie, a co dopiero zbudować z nich sylwetkę potężnego strongmana. Wymaga to odpowiedniego treningu oraz diety. Dlatego osoby ćwiczące siłowo regularnie, ale bardziej dla zdrowia lub z chęci zgubienia paru kilogramów wcale nie powinny się tym przejmować.

Co w takim razie daje trening siłowy?

Siłę, która przyda się w codziennym funkcjonowaniu– zbudowane mięśnie będą podtrzymywać kręgosłup czy ramiona, których prawidłowe funkcjonowanie jest nam niezmiernie potrzebne na co dzień. Regularnie ćwiczone mięśnie całego ciała stworzą w naszym ciele mocną podporę, która pomoże uniknąć kontuzji, których możemy się nabawić, gdy zechcemy np. podnieć coś ciężkiego. A to za sprawą wpływu ćwiczeń siłowych nie tylko na mięśnie, ale także ścięgna, a nawet kości!

Wytrzymałość, która pozwala nam więcej osiągać każdego dnia– nie mówię o codziennym treningu, ale o zwykłych czynnościach do wykonania, jak obowiązki domowe. Gdy zanim zaczęliśmy ćwiczyć o 21 padaliśmy na twarz, mimo że jeszcze wiele było do zrobienia, wdrażając treningi siłowe do naszej aktywności zauważymy dużą różnicę w naszych możliwościach, nie tylko fizycznych. Łatwiej jest także organizować pracę i obowiązki i z dużym zaangażowaniem je wykonywać.

Zdrowie-poza doskonałą kondycją, która pozwoli nam przebiegać schody w trzech susach, ćwiczenia siłowe mają niezwykłe możliwości, które mogą nas uchronić przez poważnymi dolegliwościami, a nawet chorobami. Regularny trening siłowy obniża ciśnienie tętnicze krwi, pomagając tym samym uniknąć chorób związanych z układem krążenia. Zmniejsza ryzyko wystąpienia osteoporozy oraz cukrzycy.

Niweluje stres-ćwiczenia siłowe nie tylko zabierają to co złe, jak stres, napięcie, negatywne emocje, ale także powodują pojawienie się hormonu szczęścia. Może on zupełnie zmienić nasze podejście do życia. Jak każdy trening, tak również ćwiczenia siłowe korzystnie wpłyną także na nasze poczucie wartości. Wiadomo, im większe, tym lepiej nam się żyje z samym sobą.

Późniejsze oznaki starzenia ciała-zanik mięśni wraz z wiekiem sprawia, że na naszym ciele pojawia się z czasem widoczne efekty starzenia się ciała. Ćwiczenia siłowe są świetnym sposobem, by zdrowo zakłócić ten proces. Zapewnić sobie mięśnie, które sprawią, że bardzo długo na naszym ciele nie będzie można dostrzec oznak starzenia. Tym samy cieszyć się bardzo długo młodym wyglądem. Pamiętając o codziennej pielęgnacji, a także nawilżeniu skóry, będziemy cieszyć się jej elastycznością i zdrowym wyglądem długo po sześćdziesiątce.

Pomagają spalać tkankę tłuszczową– to najważniejsza korzyść tych ćwiczeń, ponieważ chcąc schudnąć zależy nam na pozbywaniu się jedynie tłuszczu, często jednak tracimy wtedy także mięśnie. Tymczasem treningi siłowe zadbają o to, by mięśnie pozostały na swoim miejscu. Dzięki temu efekty wizualne odchudzania będą o wiele bardziej satysfakcjonujące mimo małej utraty kilogramów, niż po zgubieniu dużej ilości tłuszczu jednak również i mięśni.

Trening siłowy i efekty.

Pierwsze efekty regularnych treningów siłowych można dostrzec już po dwóch miesiącach. Jednak najlepiej dać sobie na początek trzy, by powoli zapoznawać się z ćwiczeniami i zadbać o jakość ich wykonywania. Jeżeli mamy niezbędny sprzęt w domu, możemy z powodzeniem zorganizować sobie trening w domowym zaciszu. Jednak dobrze wybrać się na siłownię i popracować kilka razy z trenerem. Pokaże on nam jak wykonywać ćwiczenia oraz dobierać obciążenie, by mieć efekty, za to uniknąć kontuzji. 

Każdy organizm jest inny, inną zawartość tkanki tłuszczowej mamy w ciele, inaczej się odżywiamy oraz w różny sposób najłatwiej nam schudnąć. Dlatego nie można określić jednoznacznie po jakim czasie każdy osiągnie idealną sylwetkę stosując treningi siłowe.

Najlepiej zdrowo się odżywiać, a ćwiczenia wykonywać w celach zdrowotnych. Wtedy bez presji po jakimś czasie ukaże nam się wymarzona postać w lustrze, a przy tym zdrowa i pewna siebie.

Nigdy nie jest za późno, by zacząć ćwiczyć.

Zawsze można postanowić, że jednak chcę mieć to wszystko co dają ćwiczenia siłowe i sobie to zagwarantować. Być może nie wszystkich interesuje taki sposób trenowania. Wolą biegać na długich dystansach lub skakać w grupie koleżanek na fitnessie. Taki rodzaj aktywności także jest wspaniały i również da rewelacyjne efekty nie tylko zdrowotne. Ważne, by ćwiczenia nie nudziły i nie były przykrym obowiązkiem. 

Świadomie podejmujemy działania, jak i rezygnujemy z nich, zdając sobie sprawę z konsekwencji, z jakimi to się wiąże. Możliwość uniknięcia chorób, świetne samopoczucie, pewność siebie oraz atrakcyjny wygląd to powinno wystarczyć, by jednak nie rezygnować z ćwiczeń. 

 

 

Może Cię także zainteresować:

 

 

 

 

Zdjęcie Jacoba Postumy na Unsplash

Kategorie: ZDROWIE

LIRA

Powiązane wpisy

Komentarze (1)

[…] Jak ważna jest aktywność fizyczna? Zalety ćwiczeń siłowych. […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Copyrights

Strona powstała dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej i i Europejskiego Funduszu Społecznego na rozwój przedsiębiorczości w ramach projektu „ Czas na działanie! Czas na własną firmę!” nr RPLU.09.03.00-06-0044/16 realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014 – 2020 OŚ Priorytetowa 9 Rynek pracy, Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości