Jak ruch wpływa na rozwój mowy u dziecka.

Rozwój mowy u dziecka to sprawa bardzo indywidualna.

Wszyscy to widzą, a jednak ciągle da się słyszeć “ma już roczek i nic nie mówi?” lub “za mało z nim rozmawiasz, on prawie nic nie mówi”.

Takie komentarze mogą prowadzić do dużej frustracji, a czasem nawet zmartwień u rodziców, bo gdyby nie te “eksperckie” opinie, nie uważaliby, że coś jest nie tak z mową ich dziecka.

I mieliby rację.

Mój syn mimo ciągłego “rozmawiania” z nim oraz codziennego oglądania i opowiadania książeczek dziecięcych, a także czytania książek z bajkami przed spaniem, wcale nie zaczął mówić wybitnie wcześnie. Mając rok dopiero czasem wymsknęło mu się “mama” czy “tata”. Dopiero po jakimś czasie zaczął naprawdę mówić, i to jak!

Rozwój mowy, tak jak każda inna umiejętność człowieka, jest zależny od bardzo wielu czynników i żebyśmy wykorzystywali najskuteczniejsze metody, które mogłyby przyspieszyć ten proces, to i tak najwięcej będzie zależało od samego dziecka.

Mimo, że nie powinniśmy przyspieszać momentu, w którym dziecko do nas przemówi, to jest coś, o co powinniśmy zadbać, bo bardzo wpływa na jego rozwój mowy.

Ruch ma bardzo korzystny wpływ na rozwój mowy.

Być może wydaje się to dziwne, ponieważ w pierwszym roku życia dziecko nie rusza się dużo, a jednak już wtedy wykonuje pewne ruchy oraz nabywa pewne umiejętności, które ułatwią mu za chwilę wypowiedzenie pierwszego słowa.

Rozwój mowy dziecka jest zależny od rozwoju psychicznego oraz fizycznego i bardzo istotna jest współzależność między nimi.

Można zauważyć, że poszczególne etapy rozwoju mowy są powiązane z określonym etapem rozwoju ruchowego.

Wraz z każdym miesiącem dziecka na świecie oraz nabytymi nowymi umiejętnościami, jak trzymanie główki, siedzenie, raczkowanie, chodzenie, przechodzi na kolejny etap rozwoju mowy.

Rodzice mogą wspierać te procesy zwykłą, codzienną, pełną troski opieką oraz dostarczaniem odpowiedniej ilości bodźców do rozwoju. Mogą układać dziecko na brzuszku, żeby ćwiczyło unoszenie główki, podawać przedmioty do rączki, aby zaciskało paluszki, dostarczać i pokazywać mu ciekawe rzeczy lub kłaść je w zasięgu dziecka, żeby samo po nie sięgało.

Jednak należy pamiętać, by nie przesadzić i nie skłaniać dziecka do czynności, których nie jest jeszcze w stanie wykonać na danym etapie rozwoju.

Każde dziecko w innym momencie zaczyna siadać, raczkować i chodzić.

Niemniej jednak wiedza na temat odpowiedniej stymulacji rozwoju ruchowego dziecka jest bardzo ważna.

Rodzic, któremu zależy na harmonijnym rozwoju dziecka pod względem ruchowym oraz rozwoju mowy, powinien dbać o dziecko w taki sposób, aby umożliwić mu samodzielne opanowanie pewnych czynności.

By nie zakłócać rozwoju ruchowego nie powinno się kłaść dziecka gotowego do przekręcania na bok wśród poduszek uniemożliwiających mu to, wkładać dziecka do chodzika, sadzać i stawiać go mimo, że jeszcze samo nie siada i nie wstaje. Dajmy dziecku szansę rozwijać się w swoim tempie.

CO JESZCZE WPŁYWA NA ROZWÓJ MOWY U DZIECKA?

Rozwój ruchowy i jego odpowiednia stymulacja to jeden w najważniejszych elementów wspierania rozwoju mowy dziecka. Poza tym ważne są także:

  • dialog z dzieckiem (reakcje rodzica na dźwięki wydawane przez dziecko);
  • monolog rodzica do dziecka;
  • czytanie dziecku książek.

CO ZABURZA ROZWÓJ MOWY?

Pomijając aspekt fizyczny, jak zaburzenia słuchu lub niesprawne działanie narządów mowy, a także wykluczając nieodpowiednią opiekę rodzicielską, znacznie ograniczać rozwój mowy może:

  • korzystanie przez dziecko z tabletu i telewizora zanim zacznie mówić.

Kilkuminutowa bajeczka z pewnością nie skrzywdzi dziecka, jednak częste podawanie mu telefonu lub tabletu, może sprawić, że dziecko będzie miało bardzo małą zdolność rozpoznawania, wyrażania i kontrolowania własnych oraz cudzych emocji. Ta zdolność to inteligencja emocjonalna, a osoby pozbawione jej są niczym roboty.

*

Każdemu z nas z pewnością zależy na jak najlepszym rozwoju naszych dzieci. Aby mogły żyć szczęśliwie i cieszyły się dzieciństwem, które tak szybko mija. Nasza rola powinna się ograniczyć do pełnego troski i miłości wspierania rozwoju dzieci, dając im przy tym poczucie bezpieczeństwa i akceptację.

 

Źródła: 

http://www.zoztargowek.waw.pl/kwartalnik_strony/41/kp41_logopeda_aparaty_THE_BEST.pdf

https://zdrowie.pap.pl/srodowisko/uzywanie-tabletu-opoznia-rozwoj-mowy

 

 

Photo by Lubomirkin on Unsplash

Kategorie: DZIECKO, PERENTING

LIRA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Copyrights

Strona powstała dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej i i Europejskiego Funduszu Społecznego na rozwój przedsiębiorczości w ramach projektu „ Czas na działanie! Czas na własną firmę!” nr RPLU.09.03.00-06-0044/16 realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014 – 2020 OŚ Priorytetowa 9 Rynek pracy, Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości